History

Häromdagen lyssnade jag på radiostationen Vinyl, och jag kom på, att det kan vara väldigt trevligt att lyssna på gamla låtar. De kanske inte är de bästa låtarna man har hört, men ändå är det något med stämningen i dem som gör att man inte vill stänga av. Glatt, snällt, och lite vemodigt någon gång ibland. Och sen har vi ju historiens vingslag som tillför en extra dimension. Hur saker var då. Hur folks verklighet såg ut. Inte för att jag orkar sitta och förkovra mig i sånt. Men jag råkade i alla fall snudda vid tanken.  




Kommentarer
Postat av: Magnus Nordlander

Jag har en spellista med 80-talslåtar i Spotify som jag brukar lyssna på ibland. Somliga dagar är helt enkelt 80-talsdagar. För min del vet jag dock inte ifall det har något med historiens vingslag att göra dock.



Förmodligen är det någon slags post-ironiskt lyssnande, där jag från början lyssnade på låtarna ironiskt (det är ju trots allt 80-talslåtar, jag menar, har du sett frisyrerna de har när de sjunger dem), men senare har gått vidare till att lyssna på dem... Inte för att de är bra, utan snarare för att de är... trallvänliga? Eller det kanske inte är rätt ord, men de är ju svängiga (okej, nu låter jag som en pensionär) och fastnar lätt.



Det är lite underligt i alla fall. 80-talet var ett konstigt årtionde, tur att jag knappt minns något av det.

2011-10-07 @ 00:42:06
URL: http://magnus.nordlander.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0