Mitt i



Är så (jävla) passive-aggressive på att säsongens Mitt i naturen utspelar sig i Australien. Att det handlar om trista, karga Sverige är ju liksom hela charmen. Det ska vara torftiga inslag om till synes ointressanta fjärilslarver och fula fjällämlar. Det ska vara misslyckade djurspaningar där du, Martin Emtenäs, sitter i ett kamouflerat vindskydd med någon kompanjon natten igenom utan att få en endaste skymt av djuret ni tittar efter.

Men på något sätt lyckas du ändå alltid få de där fjärilslarverna och fjällämlarna att verka oerhört intressanta, och när du och din torra djurexpertskompanjon klockan fyra en regning skogsmorgon äntligen får en skymt av den där björnen eller vargen eller pilgrimsfalken, just när ni nästan hade funderat på att börja packa ihop, då gläds jag genuint med er. Jag minns en gång när du spände upp ett vitt lakan mitt i natten och en massa nattmalar satte sig på det och man fick veta allt som var värt att veta om varje sort. Efter programmet fick jag lust att gå ut och göra exakt likadant. Nattmalar liksom!

Med australieninriktningen blir ju programmet bara ett i mängden, det måste du förstå. Söta kängurur och storögda koalor. Håriga spindlar och giftiga ormar. Förlåt mig, men det känns lite gjort. Och tittarna har du ju redan virat runt lillfingret genom att det står “Australien” i programtiteln.
     Jag gillade hur Sveriges natur lyftes fram som något lika outforskat och intressant som Borneos regnskog. Blev lite stolt. Och att man i princip har djurlivet runt knuten tillför ju dessutom en dimension som utländska naturprogram inte ger. När började Mitt i naturen satsa på att bli kommersiellt?

Men okej, Martin, att Mitt i naturen handlar om Australien den här säsongen går väl bra för den här gången. Jag förstår själv att jag överreagerar lite. Kanske funkar australientemat jättebra - jag har ju inte sett något avsnitt än. Men nästa säsong hoppas jag blir i Sverige. Jag ger dig en chans till. Bara för att du är du.
    Och en sak till, lite kuriosa: till och med jag har svårt att avgöra vad som är allvar och inte i den här texten.


Kommentarer
Postat av: M

Jag håller med. Undra om det kan bero på att vi är tvillingar?

2011-04-20 @ 19:05:18
Postat av: Matilda

It has to be, B1!

2011-05-02 @ 01:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0