Hej

En sak bara. På aftonbladet.se idag är det en artikel om små barn som har blivit undersökta av läkare och sedan skickats hem, men sedan dött några dagar senare. Tragiskt, ja. Men det är den där rösta-själv-frågan i slutet som stör mig, eller ja, snarare resultatet av den. "Hur bra är din erfarenhet av svensk sjukvård?" är frågan som ställs till läsarna, med alternativen bra/okej/dålig/har ingen. Och då är det alltså hela 49,2 % av dom som röstat som tycker sig ha dålig erfarenhet av den svenska sjukvården. Sånt kan jag bli lite arg på. Ni eller era anhöriga befinner ju er på sjukhuset just för att ni mår dåligt på något sätt, och antagligen drar den faktorn drar ner helhetsintrycket en aning. I övrigt har jag inget att tillägga. Det är klart att en läkare som missat något självklart ska utredas på något sätt. Men att nästan 50 % tycker att sjukvården är dålig? Kom igen!

Kommentarer
Postat av: Magnus Nordlander

Jag tror det handlar lite om hur höga krav man ställer. Jag tror det allra största elementet i folks dåliga erfarenheter är väntetider. Jag menar, ta en sådan sak som vårdcentraler. Om man kommer på öppen mottagning (vilket jag antar är hur de flesta kommer?) så brukar iaf enligt min — i och för sig begränsade — erfarenhet behöva vänta ungefär en timme. Det kan tyckas som en småsak, men jag tror det drar ner folks allmänna intryck.



För att inte tala om vårdköerna... Även med vårdgarantin så garanteras man ju ändå inte påbörjad behandling förrän inom 90 dagar.



Jag skulle ändå inte säga att jag har dålig erfarenhet av vården, jag har över lag liten erfarenhet av vården. Däremot så har jag ganska mycket fördomar om att vården är ineffektiv, exempelvis genom kassa datorsystem, eller läkare som sitter i timmar med administrativt jobb, istället för att vara med patienter. Sedan har jag även bilden av att vården är konstant underbemannad.



Jag kan givetvis ha helt fel, men det är iaf den bilden jag har.

2010-10-17 @ 01:19:27
URL: http://magnus.nordlander.se
Postat av: Magnus Nordlander

Spännande uppdatering:



Jag var på akuten så sent som idag (för första gången någonsin). Jag skulle säga att det var en positiv erfarenhet av vården. Jag fick givetvis vänta i flera timmar totalt sett, men den absoluta majoriteten av väntandet var efter de uteslutit mer akuta problem. Precis som väntat i triage alltså.

2010-10-18 @ 18:35:23
URL: http://magnus.nordlander.se
Postat av: Matilda

Oj då, hoppas att allt gick bra till slut!

2010-10-22 @ 19:50:53
URL: http://matil.blogg.se/
Postat av: Magnus Nordlander

Jodå, jag hade halkat och vrickat foten tidigare, och några timmar senare när foten gjorde rejält ont så fick jag ett ordentligt blodtrycksfall (jag antar att det hörde samman, jag har aldrig fått ett så kraftigt blodtrycksfall innan).



Det slutade dock redan på vägen dit, så det var mest bara att de kollade att det inte var något konstigt, och det var det inte.

2010-10-22 @ 23:10:33
URL: http://magnus.nordlander.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0