Människokroppen


Jag lyssnar på "Look what you've done" av Jet och läser en artikel på dn.se's Insidan om 29-åriga Malin som har varit sängliggande i ett år. Hon har drabbats av ME, kroniskt trötthetssyndrom, och klarar precis av att gå upp i några minuter i taget för att värma mat och gå på toaletten, innan hennes kropp säger ifrån och hon måste gå och lägga sig igen. Från att ha varit en pigg och framåt tjej som arbetade som arkeolog i England spenderar hon numera livet i sin säng. Malins mamma kommer till lägenheten en gång om dagen för att diska, städa och lämna matlådor i frysen. Malin själv orkar bara viska några ord åt gången när hon pratar. Hon undrar om hennes tillstånd någonsin kommer förbättras, och hon är rädd att hon kommer vara sängliggande resten av livet. ME är en sjukdom som är väldigt svår att diagnosticera eftersom undersökningar och provresultat oftast inte visar på att något är fel. Än finns inget botemedel mot den, utan behandlingen består av att underlätta de drabbades tillvaro.   

Den mänskliga kroppen är ett mysterium. Jag undrar om den inte alltid kommer att vara det. Man tror att forskningen har kommit långt ("vi lever ju för guds skull på 2000-talet") men så tittar man sig omkring och inser hur många oförklarliga, och svårbehandlade, sjukdomstillstånd det finns. Jag blir med ens fyra år gammal och vill skrika "det är orättvist!". Men jag vet inte till vem jag ska rikta frågan. Frågan och frågan, förresten. Klart det varken finns någon gud eller någon rättvisa. Finns det verkligen människor som fortfarande tror på sådana grejer? Universum är med all säkerhet ganska likgiltigt. 

Jag vill ge alla mina pengar till hjärt-, lung- och hjärnforskning. Och till all annan forskning om människokroppen. Hur svårt ska det vara att förstå exakt hur kroppen funkar? Hur svårt kan det vara att forska fram botemedel till all världens sjukdomar?

På torsdag ska jag på min tredje föreläsning i Hjärnans biokemi. Jag inbillar mig att det ska ge mig förutsättningar att lösa i alla fall hjärnans mysterier.   



..och här är låten jag lyssar på. Look what you've done - Jet 

Kommentarer
Postat av: hemlig

Hej jag är din hemliga kompis som nu ( som jag har sagt) har startat en hemlig blogg. Adressen är för hemlig för att stå här (man vet inte vem som kan se!) kontakta mig på facebook så får du adressen haha. du blir min enda läsare! :D

2010-02-02 @ 22:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0