Att tvingas ta ställning

Jo, det är ju så här att jag inte gillar det här med meritpoäng något vidare. Visst kan jag förstå tanken med en förändring som gör att betygen för kurser inom språk och matematik blir mer värda än dem från till exempel friluftsliv och estetisk verksamhet, absolut. Det ska löna sig att studera lite svårare ämnen. Men för mig känns meritsystemet ändå fel. Inte minst för att högskolesökande över 26 som bekant plötsligt tvingades konkurrera med ungdomar som fått meritpoäng tillagda för samma kurser som de över 26 inte fått något extra alls för. Visserligen hade de här personerna med gamla betyg säkert fått information i god tid så att det egentligen inte var någon risk för överraskning, men det är ändå något som skaver.

Meritpoängssystemet kräver god planering. Stöd hemifrån är nog inte fel heller.

Utöver matematik och moderna språk som är ämnen man alltid får meritpoäng för så finns det ju dessutom, vad jag har förstått, särskilda meritpoäng för kurser som är relevanta för högskoleutbildningen man söker. Vilket betyder att man redan när man väljer valbara gymnasiekurser har krav på att veta ungefär vilken typ av högskoleutbildning man ska söka. Tycker inte att det är riktigt okej att tvinga ungdomar i ettan på gymnasiet till taktiska val som kan vara avgörande i framtiden. Det gynnar bara de elever som vet vad de ska göra efter studenten, vilket som bekant inte är särskilt många.

Att tvingas välja i förtid för att sedan ångra sig och behöva ta världens omväg suger. Det är nog också därför jag är sjukt tveksam till förslaget med yrkesprogram på gymnasiet som inte ger akademisk behörighet. Kan man verkligen vara så säker att man inte vill plugga vidare om fyra år när man går i nian? 

De här åsikterna kanske gör mig till en bakåtsträvare. Själv vill jag ju helst av allt kunna gå genom livet utan att behöva göra ett enda aktivt val. Men kanske är det tvärtom bra för oss att tvingas ta ställning om vår utbildning tidigt i livet. Det är bara det att det verkar himla så läskigt.  

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag är med dig. När man går i nian kan, och bör, man inte veta vad man vill när man tar studenten.

2010-08-01 @ 19:13:12
URL: http://tasteofpop.blogspot.com
Postat av: Magnus Nordlander

Det finns säkert de som vet vad de vill jobba med efter gymnasiet när de går ur nian.



Det finns även ganska många som inte har några som helst ambitioner för att studera på högskola, i vilket fall det kan tyckas ganska onödigt att läsa ffa studieförberedande gymnasiekurser.



Helt utan någon slags empiriskt underlag tror jag att det är vanligare att man byter karriärbana i runt 30-årsåldern än mitt i gymnasiet. Med byter inkluderar jag givetvis inte att gå från att inte veta till att komma på vad man vill jobba med dock.



Däremot tror jag att det stora problemet, som du beskriver, är att väldigt många inte vet vad de vill jobba med, och att det därför blir problem.



Å ena sidan tycker jag att om man söker en utbildning i säg... journalistik så är det mer värt att ha läst Svenska B på gymnasiet än att ha läst Kemi B. Å ena sidan vet folk inte nödvändigtvis vad de vill jobba med.



Som jag ser det så borde det vara ganska lugnt, så länge man kan läsa in de kurserna man behöver senare.



När det gäller de som är över 26, visst, det var lite osnyggt. Man borde antagligen valt en lite högre ålder, men hur man än gör kommer man säkert hitta någon som blir missnöjd.

2010-08-01 @ 20:27:46
URL: http://magnus.nordlander.se
Postat av: Matilda

Magnus: Ja, vad man än gör är någon missnöjd. Det finns ju aldrig någon lösning som passar alla, tyvärr.



Och visst kan man alltid läsa in både behörighet och meritkurser på komvux, men då hamnar man ju också i den där kompletteringsgruppen bland alla andra som har läst upp betyg.. Suck! :)

2010-08-01 @ 20:53:20
URL: http://matil.blogg.se/
Postat av: Magnus Nordlander

Är det en särskilt grupp för de som läst upp betygen alltså? Det känns ju inte rätt.



Man skulle ju annars kunna lösa problemet genom att öka antalet platser på populära program.

2010-08-01 @ 20:57:44
URL: http://magnus.nordlander.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0