iTunes


Jag har aldrig varit så bekant med det här med nedladdningssajter, måste jag erkänna. Har mest läst sådär i förbigående att folk tydligen kommer fortsätta att ladda ner musik och så vidare tills ett enkelt och användarvänligt alternativ har tagits fram. Så gick jag in på iTunes Store idag, bara för att checka läget och skaffa en uppfattning om ett av dom oanvändbara och bristfälliga alternativen. Vad bråkar folk om? 9 kronor för en låt tycker jag är sjukt bra. Jag skulle verkligen hellre betala än att inte göra det, oavsett olaglighet eller ej. Klart man ska få betalt för att man gör bra musik. Visserligen skulle jag inte ha så stor lust att bidra med pengar till Justin Timberlake eller liknande (som min lillebror påpekade), men väl Markus Krunegård eller någon annan reko person som jag unnar få betalt för sitt arbete.

Men iTunes gjorde mig i alla fall glatt överraskad (jag skäms för att jag aldrig lär mig stava det ordet). Men för att kunna konkurrera med typ Piratebay måste man ju ha ett likvärdigt utbud av låtar och artister, okända som kända, släppta låtar som engångsspelade coverversioner. Jag kanske avslöjar min okunnighet med att säga det här, men jag förstår mig inte på problemet med att lagliga nedladdningssajter skulle försvåra nya, okända artister att komma fram. Om jag inte har förstått det fel kan man ju själv bestämma om man vill dela med sig av sin musik utan att kräva pengar för den. Kanske iTunes även kan inkludera artister som har valt att inte ta betalt för sin musik? Nåja, jag vet för lite om det här för att fortsätta resonemanget. Men den här nedladdningsgrejen verkar lovande. Jag tror folk vill göra rätt för sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0